امروز :1403-08-02

لباس کمپینگ و ضرورت‌های آن چیست؟

کمپ کردن در طبیعت، فعالیتی‌ست که سال به سال، به‌عنوان راهی برای فرار از شلوغی های زندگی شهری و نزدیکی به طبیعت و لذت‌های بی‌شمارش میان مردم محبوب‌تر می‌شود. برای اینکه از کمپینگ و اردوگاهی که در طبیعت دایر کردیم، لذت غایی را ببریم، ضروری‌ست که ابزار، وسایل، خوراک و بالأخص لباس‌ کمپینگ مناسب همراه خود داشته باشیم.

لباس کمپینگ و لباس طبیعت‌گردی برای کمپ در طبیعت استفاده می شوند.

بولوز در این مقاله، با معرفی لباس‌های اساسیِ کمپینگ برای هر فصل و البته اشاره به پوشاک ممنوعه، شرحی جامع از بایدها و نبایدهای طبیعت‌گردی و کمپینگ ارائه خواهد کرد. امیدواریم با این توصیه‌ها کمپ بعدی شما، دلپذیرتر از قبل، در خاطراتتان ثبت شود.

برای کمپ در طبیعت در فصل سرما باید لباس کمپینگ گرم و آب جوش همراه خود داشته باشیم.

در تعریف مختصر می‌گوییم: کمپینگ به‌معنای زندگی، اقامت و انجام فعالیت در یک محیط طبیعی با حداقل امکانات و تجهیزات‌ است. به همین سادگی، به همین خوشمزگی!

لباس کمپینگ و تجهیزات کمپ مانند چادر، لباس گرم، بادگیر و کفش کوهنوردی برای دایر کردن در اردوگاه ضروری هستند.

اگر کمی به عقب برگردیم و در پیِ تاریخچه‌ی کمپ‌ و کمپینگ باشیم، بی‌شک سر از آمریکا درمی‌آوریم، حوالی سال ۱۸۶۱ میلادی و جایی میان یک اردوگاه آموزشی. به‌طور کلی در ابتدا کمپ کردن و اردوگاه زدن بیشتر با اهداف آموزشی و یا اهداف سازمانی و تشکیلاتی همراه بوده است. با گذر زمان، کمپینگ به یک سبک آزاد از تفریح کردن و لذت بردن از طبیعت بدل شد، فعالیتی که تحت نظارت ارگان خاصی نبود و اهداف سازمانی و امثالهم هم درش جایی نداشت. کمپینگ دیگر فعالیتی نبود که از آن در جهت منافع سازمانی سواستفاده شود و تبدیل به یک لذت خالص و ناب و فردی شده بود.

کسانی که برای کمپ در طبیعت رفته اند، در فصل سرما و زمستان و پاییز، از لیاس کمپینگ گرم و برپا کردن آتش برای حفظ سلامت استفاده می کنند.
  • لباس زیر
  • تیشرت
  • پیراهن آستین بلند
  • شلوارهای بلند
  • کفش و بوت‌های پیاده‌روی و هایکینگ
  • کوله‌پشتی
  • کلاه
  • جوراب

کمپینگ از آن دست فعالیت‌های زمان‌بر و خارج از منزل است، پس باید برای آن متناسب و دقیق لباس پوشید. لباس‌هایی که می‌پوشیم باید آزادی کافی برای حرکت را فراهم کنند، با عملکردهای ما تداخلی نداشته باشند، سهولت در استفاده از آن‌ها داشته باشیم و مزاحم و دست‌و‌پاگیر نباشند.

در کمپ، موقعیت‌های زیادی وجود دارند که باید در آن‌ها بدنمان را حرکت بدهیم؛ برپا کردن چادر، جمع‌آوری چوب و روشن‌کردن آتش، پخت‌وپز و امثال این‌ها. همچنین با آب و باد و خاک و آتش و همه‌ی عوامل طبیعی مواجه‌ایم پس استفاده از لباس‌های زیرپوش و تیشرت‌هایی که مواد مصرفی در آن‌ها به‌گونه‌ایست که سریع خشک می‌شوند، برای خنک و راحت نگه‌داشتن بدن، می‌توانند ایده‌ی خوبی باشند.

از جمله اقدامات دیگر، می‌تواند تدابیری در جهت دفع حشرات و کنترل اشعه‌ی ماوراء بنفش باشد. به این منظور توصیه می‌کنیم از پیراهن‌های آستین‌بلند و شلوار‌هایی استفاده شود که به‌طور کامل، پوست بدن را پوشش دهند. برای برخی نقاط بدن که پوشاندن آن‌ها دشوار است، مثل پشت گردن، می‌توان از کلاه لبه‌پهن استفاده کرد؛ به‌طوری که برای نور و حشرات مانع و پوششِ حداکثری را فراهم کند.

امکان دارد که بلإجبار برای تأمین آب مورد نیازتان، حین کمپینگ، وارد رودخانه یا چاله‌های آبی چون دریاچه شوید. به‌منظور لیز‌نخوردن در مکان‌های آبی ناآشنا، کفش‌های ورزشی ضد‌لغزش می‌توانند انتخاب مناسبی باشند. این کفش‌ها از زیره‌های کنگره‌داری بهره‌مند هستند که جنس و مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها اصطکاک بالایی با سطوح مختلف ایجاد می‌کند.

حتما برای حمل و جابه‌جایی وسیله‌های خود، از کوله‌پشتی استفاده کنید؛ در این حالت هر دو دست شما آزاد است. این موضوع مهم به حرکت کردن شما در یه محیط پر فراز و نشیب طبیعی کمک بسیاری می‌کند؛ همچنین می‌توانید از دستان خود برای حمل سایر اقلام همراه‌تان، کمک بگیرید.

  • کلاه و لباس‌های مشکی
  • پوشاک ساخته‌شده از پنبه یا ابریشم مصنوعی (الیاف پلاستیکی)
  • زیورآلات و اکسسوری‌های مزاحم و بزرگ
  • لباس‌هایی که طراحی فرمیِ شلوغ و دست‌وپاگیری دارن

وقتی وارد یک محیط طبیعی می‌شویم، آگاهی از وجود آفات و حشرات مهم و مورد نیاز است. از پوشیدن لباس‌های باز و کوتاه خودداری کنید، و صدالبته لباس‌های تیره را، با خود به طبیعت نبرید. چراکه عموماً حشرات تمایل دارند به اشیاء تیره -بالأخص سیاه- نزدیک شوند.

اگر جزو آن دسته از طبیعت‌گردها هستید که عاشق آتش به پا کردن‌اید، احتمالاً از نشستن کنار گرمای شعله‌های زرد و آبی، چای نوشیدن و دیدن رقص زبانه‌های آتش لذت می‌برید. برای پیشگیری از پشیمانی بهتر است حواستان به شال‌گردن و پارچه‌هایی که رو، یا دور سرتان پیچیدید باشد. دقت داشته باشید که سرآستین‌های شل و ول، گشاد و بلند هم به‌شدت مستعد آتش‌گرفتن هستند. همه این لباس‌ها -خصوصاً اگر از مواد پلاستیکی و ابریشم و پنبه‌‌ی مصنوعی تهیه شده باشند- قدرت و احتمال اشتعال‌شان چند برابر می‌شود.

وقتی که تصمیم به کمپینگ می‌گیرید، با توجه به فصلی که در آن هستید، باید یک سری لوازم و لباس‌های جانبی هم علاوه بر مواردی که ذکر کردیم همراه خود داشته باشید.

در ادامه با بولوز باشید تا لباس‌های کمپینگ مختص به هر فصل را برایتان شرح دهیم و به نکات مهم‌شان بپردازیم.

کمپ کردن و هم‌نشینی با طبیعت در فصل بهار و پاییز مختص کسانی‌ست که رابطه‌ی خوبی با نوسانات آب و هوایی دارند. با توجه به دما و شرایط آب و هوایی، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • بادگیر کوهستانی
  • ژاکت پشمی آستین‌بلند
  • هودی و گرم‌کن
  • روپوش و شنل‌های گرم

در فصل‌های بهار و پاییز که نیمه‌ی سال تغییر می‌کند یک دوره با اختلاف دمای شدید را شاهد هستیم. به همین منظور با استفاده از لباس‌هایی مثل بادگیر، ژاکت‌های آستین‌بلند گرم و گرمکن‌های مختلف، با لایه‌بندی لباس‌ها، دمای بدن‌مان را در حالت مساعد تنظیم می‌کنیم.

نکته‌ی دیگر استفاده از لباس‌های آستین بلندی‌ست که آستین‌ آن‌ها گشاد نه، اما به‌قدری آزاد باشند که حالت الاستیکی‌شان این امکان را فراهم کند که هم برای تنظیم دمای بدن هم برای سهولت فعالیت به‌راحتی بالا ساعد جمع شوند.

شنل و روپوش‌ها هم گزینه‌های مناسبی هستند که پوشیدن و درآوردن آن‌ها سهل و کم دردسر؛ علاوه بر این، قابلیت استفاده به‌عنوان پتو را هم دارند.

مهمترین نکته درمورد لباس‌های کمپینگ علاوه بر خنک بودن و راحتی (بالأخص در فصل تابستان) ، محافظت از شما در برابر آفتاب سوزان و اشعه‌ی ماورای بنفش است.

برای انتخاب لباس‌های اصلی‌تان به این دو نکته حتما توجه کنید:

  • کلاه باکت (Bucket hat) یا یک کلاه لبه‌پهن که از مواد ضد UV ساخته شده باشد، همراه خود داشته باشید.
  • لباس‌هایی بپوشید که جاذب آب هستند و سریع هم خشک می‌شوند.

در کمپ‌هایی که فصل تابستان دایر می‌شوند، ناگزیریم ساعت‌های طولانی را زیر نور آفتاب، گرما و اشعه‌ی ماورای بنفش باشیم؛ فلذا سوختگی و گرمازدگی از رگ گردن به شما نزدیک‌تر است.

قسمت‌هایی از بدن مثل پشت گردن، که کامل پوشش داده نمی‌شوند، بیشتر با نور آفتاب دست به گریبان‌اند. فلذا نیاز است که این نواحی حتما با کلاه‌های متناسب و لبه‌دار تا حد توان، برخورد نور و گرما را کنترل کنیم.

هایپوترمی یکی دیگه از احتمالات قابل پیشبینی در کمپ‌های تابستانی‌ست. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که دمای بدن به زیر ۳۵ درجه سانتیگراد برسد و این اُفتِ دما عوارض و عواقب زیادی، از جمله عدم شفافیت در تفکر و حتی مرگ را به‌همراه داره. این اتفاق، در تابستان، در اثر عرق کردن بیش از حد اتفاق می‌فتد. بایستی حواسمان باشد اگر احساس گرمای زیادی کردیم، خصوصاً حین فعالیت‌هایی مثل کوهنوردی، برای خنک شدن یک‌باره همه‌ی لباس‌های خود را درنیاوریم. تعداد لایه‌های لباس را کم‌کم کاهش دهید تا شاهد تغییرات سریع و افت دمای بدن به زیر ۳۵ درجه نباشید.

موردی که باید حتماً در کمپینگ زمستانی مدنظر داشته باشید، کاهش بیش از حد دمای بدن، خارج از فضای سربسته و اقامت شبانه در فضای باز است. هر چیزی که می‌پوشید باید ویژگی گرمایشی داشته باشد؛ پس حتماً اقلام زیر را تا جای ممکن در کوله‌تان جای دهید:

  • لباس‌های بیسیک پشمی و گرم
  • جوراب شلواری‌های فیت و توکُرکی
  • زیرپوش‌های متنوع
  • جوراب ساق‌بلند و ضخیم
  • دستکش
  • اسکارف و پوشش‌های مربوط به سر
  • کلاه بافتنی که که گوش‌ها را پوشش دهد
زن و شوهری در فصل زمستان کمپ کرده اند. آن ها لباس کمپینگ پون کاپشن، گتر، شلوار ترکینگ، کلاه بافتنی و کفش کوهنوردی پوشیده اند. آن ها کنار آتشی که با هیزم درست کرده اند خود را گرم می کنند.

زمستان همواره با برف و بوران و سرما همراه‌ است. منطقی‌ست که حتماً لباس‌های زیرپوش و داخلی‌مان از پشم و جنس‌های گرمی از این قبیل باشد تا حرارت و دمای بدنمان هرچه بیشتر حفظ شود. جوراب شلواری، لگینگ‌های پشمی و توکُرکی و صدالبته جوراب‌های ساق‌بلندِ ضخیم یک میانبر عالی برای گرم‌کردن و البته گرم نگه‌داشتن بدن در چنین آب و هوایی هستند.

وسایل و تجهیزات کمپ، کوهنوردی و طبیعت گردی از جمله لباس کمپینگ، شلوار ترکینگ، کوله پشتی کوهنوردی لیتری، کفش کوهنوردی ضد آب، چوب کوهنوردی و فلاسک روی زمین چیده شده اند.

بدلیل ذات کمپینگ، احتمال دارد که در آن فعالیت‌های متنوعی شکل بگیرد. امکان دارد دمای بدن شما مدام کم و زیاد شود و حتی گاهی در زمستان احساس گرمای زیادی کنید. فلذا از لباس‌های لایه‌لایه استفاده کنید تا بتوانید مطابق با میزان فعالیت، دمای بدن خود را متعادل و مساعد نگه دارید.

زنی که برای کمپ در طبیعت رفته است، با تجهیزات کوهنوردی و طبیعت‌گردی و همچنین لباس کمپینگ گرم مانند کاپشن دو رو، بادگیر و شلوار ترکینگ درحال گرم کردن آب است.

سرد شدن زیادیِ برخی نقاط بدن مثل نوک بینی، گوش‌ها، انگشتان دست و پا، پیشانی و حتی گردن، امری متداول است. می‌توان این قسمت‌های بدن را که معمولاً تماس بیشتری با هوای آزاد دارند، با پوشش‌های مخصوص به خودشان مثل دستکش، گوش‌گیر، شال، هدبند و مواردی از این دست، به دمای مناسب رساند.

کمپ در هر فصلی ویژگی‌ها، زیبایی‌ها، ماجراجویی‌ها و سختی‌های منحصر به خود را دارد. نکته ی حائز اهمیت این‌ است که در هر مکان و زمانی می‌توان یک کمپ خوب را ترتیب داد. کافی‌ست از پتانسیل‌ها و محدودیت‌ها آگاه باشیم و همان‌قدر که به مختصات اردوگاه‌مان مسلط‌ایم، کمی پیشبینی و آینده‌نگری را هم درخصوص آماده‌سازی تجهیزات داشته باشیم. بدین ترتیب بازیگوشی‌ها و بدخلقی‌های نابه‌هنگام طبیعت، غافلگیرمان نمی‌کند.

فراموش نکنیم، درست است که لباس ها نقش اصلی را در محافظت از بدن ما بازی می‌کنند اما ابزار و تجهیزات جانبی و مکمل مثل کرم‌های ضدآفتاب، کرم و کالاهای دافع حشرات، نوشیدن آب گرم یا سرد و امثالهم می‌توانند کمپ آسوده‌تری را برای ما به ارمغان بیاورند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *