امروز :1403-08-01

چجوری لباس خود را رنگ کنیم؟ راهنمای تصویری رنگ کردن هودی یا سویشرت

عکسی از یک هودی روی کاور با بک زرد برای رنگ کردن هودی

چیزی راحت تر از یه سویشرت یا هودی برای فصل سرما سراغ دارید؟ این لباس ها معمولا به خاطر جنسی که دارن خیلی دیر خراب می شن، و همین طول عمر طولانیشون گاهی باعث می شه از طرحشون خسته شیم یا دلمونو بزنه، یا حتی ممکنه یه مدل رو توی مغازه ببینیم که فرم خیلی قشنگی داشته باشه اما رنگ و طرحشو دوست نداشته باشیم. رنگ کردن هودی امکان پذیره به شرطی که هم بلدش باشیم و هم محیط مناسبش رو داشته باشیم.
چه بخوایم هودی دخترانه یا هودی پسرانه مورد علاقمونو احیا کنیم و چه بخوایم یه لباس گرم قدیمی یا دست دوم رو دوباره وارد کمد لباسمون بکنیم؛ تکنیک رنگ کردن این قبیل لباس ها خیلی می تونه به کارمون بیاد. با ما باشید تا شما رو به کارگاه رنگرزی بولوز ببریم.

شرایط را برای رنگ کردن هودی خود آماده کنید

  1. محلی که می‌خواید در آن رنگ بازی کنید رو آماده کنید
  2. رنگ موردنظرتونو انتخاب کنید.
  3. برای انتخاب رنگ جدا از طیف رنگی می تونید روی نوع رنگ شیمیایی یا طبیعی، مانور بدیدعکس رنگ طبیعی و شیمیایی برای رنگ کردن هودی یا سویشرت
  4. یه سویشرت یا هودی با وزن متوسط و سنگین تقریبا به یه جعبه رنگ پودری یا نصف بطری رنگ مایع نیاز داره، هرچند اگه بخوایم رنگ تیره تر و غلیظ تر دربیاد بایستی از میزان رنگ بیشتری -تا دو برابر- استفاده کنیم.
  5. موقع انتخاب رنگ حواستون باشه که رنگ پایه لباستون می تونه روی رنگ نهایی تأثیر بذاره؛ مثلا اگه بخواید یه هودی زرد رو آبی رنگ کنید، یحتمل متمایل به سبز می شه.
  6. موقع انتخاب رنگ حواستون باشه که رنگ پایه لباستون می تونه روی رنگ نهایی تأثیر بذاره؛ مثلا اگه بخواید یه هودی زرد رو آبی رنگ کنید، یحتمل متمایل به سبز می شه.هرجایی که رنگ های مخصوص به پارچه رو می فروشن می تونید پاک کننده های رنگ پارچه رو هم پیدا کنید که احتمالا یه قوطی ازش براتون کافی باشه.حواستون باشه از سفیدکننده و وایتکس استفاده نکنید چون می تونه به الیاف لباستون صدمه بزنه، روش لکه ایجاد کنه و یا قدرت رنگ پذیری پارچه رو کاهش بده.عکس پاک کننده رنگ برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

سطوح و میز کارتون رو با یه پارچه برزنتی  یا ضدآب بپوشونید.

رنگ های پارچه بسیار قدرتمند هستن و اگه روی میز کارتون بریزن ممکنه تا ابدالدهر جاشون بمونه پس مطمئن بشید که حتما همه جارو با پوشش ضدآب پوشوندین تا رنگ به زیرش نفوذ نکنه، وگرنه با یه چالش پاکسازی تاریخی روبه رو خواهید شد.

عکس تخت و پارچه برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

برای رنگ کردن هودی یا سویشرت دستکش لاستیکی ضخیم و گرم بالا بپوشید.

رنگ پارچه می تونه روی پوست بدن لکه ایجاد کنه و یا حتی پوست بعضی افراد بهش حساسیت داشته باشه، بنابراین استفاده از دستکش رو حتما مدنظر داشته باشید. از طرف دیگه برای عملیات رنگرزی با آب داغ هم سر و کار دارید که لزوم استفاده از دستکش رو چندبرابر می کنه.

پوشیدن دستکش برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

یه حوله قدیمی و مصرفی رو نزدیک خودتون نگه دارید.

باور کنید آخرید چیزی که توی این پروسه می خواید اینه که وقتی از دستاتون رنگ چکه می کنه دنبال حوله و سایر وسایل بگردید؛ پس حتما تمام مواردی که ذکر می شه رو دم دستتون داشته باشید.

حوله برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

قبل از شروع فرآیند رنگرزی، حتما لباس موردنظرتون رو بشورید و نیمه خشک کنید.

قبل از شروع رنگ کردن هودی یا سویشرت ، لباس رو مواد شوینده معمولی بشورید ولی کامل خشک نکنید چون یکم رطوبت برای رنگ کردنش نیازه.

ماشین لباسشویی برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

مراحل شروع رنگ کردن هودی یا سیوشرت

  1. اگه قراره لباس رو با رنگ های روشن رنگرزی کنید ، قبلش با مواد پاک کننده، رنگشو تا جای ممکن پاک کنید. لباس رو توی محلولی که از پاک کننده و آب تهییه شده قرار بدید تا زمانی که به سایه دلخواهتون برسه. نتیجه نهایی باید یه رنگ پایه یکنواخت و روشن تر از رنگی باشه که قراره باهاش رنگرزی کنید.
  2. یه قابلمه، دیگ یا وان رو با آب داغ پر کنید.آب داغ به شل شدن الیاف لباس و جذب بهتر رنگ کمک می کنه. اکثر دستورالعمل رنگ های پارچه اینطور می گن که می شه این فرآیند رو توی سینک یا ماشین لباسشویی هم انجام بدید با این حال اگر بار اولیه که این کار رو می کنین بهتره همون از همون دیگ یا همچین چیزی برای رنگرزیتون استفاده کنید تا بهتر بتونید فرآیند رو کنترل کنید.قابلمه برای رنگ کردن هودی یا سویشرت
  3. رنگ رو به آب داغ اضافه کنید. اگه از رنگ های پودری استفاده می کنید، ابتدا نصف پودر رو توی یه فنجون آب خیلی داغ حل کنید و بعد اون رو به دیگ آب داغ که لباس رو از قبل توش قرار دادی اضافه کنید؛ این کار به توزیع یکنواخت رنگ توی ظرف کمک می کنه. اگه از رنگ مایع استفاده می کنید، قبل از اینکه کل بطری رو توی دیگه آب داغ بریزید، حتما بطری رنگ رو به خوبی تکون بدید تا رنگ به حالت یکنواخت دربیاد گلوله گلوله نشه. اگه از مواد گیاهی طبیعی برای رنگ کردن لباس‌تون استفاده می ‌کنین، گیاه موردنظر رو به قطعات تقریباً ۱ اینچی (۲.۵ سانتی‌متری) خرد کنید و به یک قابلمه آب روی اجاق گاز اضافه کنید. آب را به جوش بیارید، بعد با حرارت ملایم حدود یک ساعت بجوشونید. حواستون باشه مواد گیاهی رو قبل از استفاده با آب کاملا بشورید و از صافی رد کنید.رنگ ریختن در تشت برای رنگ کردن هودی یا سویشرت
  4. یه فنجون نمک به آب داغ اضافه کنید. یه فنجون نمک رو توی آب داغ حل و بعد به دیگه رنگرزیتون اضافه کنین؛ نمک به چسبندگی رنگ به پارچه کمک می کنه. در حقیقت، نمک به طور کلی برای رنگ کردن پنبه توصیه می شه (که بیشتر ژاکت ها از اون تهیه می شن) اما می تونید از یه فنجون سرکه هم استفاده کنین. اگر از توت ها به عنوان رنگ استفاده می کنین، این مرحله را رها کنین و هودی یا سویشرتتون رو در آب سرد به علاوه یک چهارم فنجون نمک قرار بدین، یا اگه از مواد گیاهی غیر از توت استفاده می کنین، ۴ سهم آب سرد و ۱ سهم سرکه ترکیب مناسبی برای فرآیند رنگرزیتونه.ریختن نمک برای رنگ کردن هودی یا سویشرت
  5. رنگتون رو بایه تیکه دستمال کاغذی یا پارچه سفید امتحان کنید. یه تیکه کاغذ، پارچه یا دستمال رو وارد دیگ رنگتون بکنید و اوضاع غلظت رنگ رو بسنچجید، اگر روشن تر از حالتی بود که می خواستید الآن وقتشه که دوباره رنگ به محلولتون اضافه کنین. دقت کنید رنگ محلول باید کمی تیره تر از چیزی باشه که می خواید روی لباستون پیاده شه، چون توی دفعه اولی که بعد از رنگرزی لباس رو می شورید بخشی از رنگ هم شسته می شه و کمی روشن تر می شهتمیز کردن با دستمال برای رنگ کردن هودی یا سویشرت
  6. لباس رو با آب گرم خیس کنید. همونطور که بالاتر اشاره کردیم، گرم شدن الیاف لباس کمک می کنه بهتر رنگ رو جذب کنن. بعد از اینکه همه جای هودی رو با آب گرم خیس کردید کامل بچلونیدش تا آب اضافی ازش حارج بشه و بعد چین و چرک هاش رو هم تا جای ممکن صاف کنید.

لباس و تشت سفید برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

لباس مورد نظر رو به مدت ۱۰ الی ۳۰ دقیقه داخل رنگ قرار بدید.

مدام محلول رنگی داخل دیگه رو یه قاشق فلزی بزرگ هم بزنید که رنگ در حالت یکنواخت باقی بمونه، فقط حواستون که لباس توی پروسه هم زدن پیچ نخوره؛ این پیچ خوردن باعث می شه رنگ به همه نقاط لباس به طور یکسان و یکنواخت نرسه و لکه ایجاد شه.

تشت صورتی و رنگ آبی برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

لباس رو از حمام رنگ خارج کنید و توی آب گرم بشورید.

دمای آب رو به آهستگی کم کنین تا خنک بشه و انقدر به شست و شو ادامه بدین تا آب شفاف شه و اثری از رنگ توش نمونه. برای این کار می تونیاز سیستم آب کشی با آب سرد ماشین لباسشویی هم استفاده کنید تا کارتون آسون تر شه.

تشت و دستمال برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

بعد از رنگرزی، لباس رو به تنهایی یا با لباس هایی که رنگ مشابه دارن خشک کنید.

هودی، ژاکت یا سویشرتی که رنگ کردید رو آویزون کنید خشک بشه یا توی خشک کن با لباس های هم رنگ قرار بدید. اگه تمام رنگ لباس رو کامل آبکشی کرده باشین، توی مرحله خشک کردن دیگه نباید رنگی ازش خارج بشه. ممکنه چند بار اولی که بعد از رنگرزی لباستون رو می شورید از یه کم رنگ خارج بشه که عادیه و بعد از دفعات اول دیگه این مورد پیش نمیاد.

ماشین لباسشویی و لباس برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

فورا تمیزکاری رو انجام بدید.

هرچقدر رنگ بیشتر روی سطوح بمونه تمیز کردنش سخت تر می شه؛ سعی کنید بلافاصله بعد از عملیات رنگرزی همه جا رو با دستمال خیس و مواد شوینده تمیز کنید تا پشیمونی به بار نیاد.

پاک کردن میز با دستنال برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

در نهایت برای رنگ کردن هودی یا سویشرت

همانگونه که دیدیم و طبق مراحل گام به گام راهنمایی متنی و تصویری پیش رفتیم ، امکان رنگ کردن هودی و سویشرت وجود دارد. البته تصمیم برای انجام این کار به عهده شماست اما در این دردسرها لذتی نیز نهفته است. اگه شما هم این کار را کردید تجربتون رو با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

1 یک پینگ

  1. پینگ بک: چقدر لباس‌ها را می‌شناسیم؟ راهنمای جامع مدل‌های لباس و اکسسوری - مجله بولوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *